Jocul este unul dintre cele mai bune instrumente pentru a promova invatarea celor mici, precum si pentru a stimula si a imbunatati tot felul de abilitati si abilitati cognitive. Prin aceste activitati de agrement si distractie gasim o modalitate nu numai de a distra copiii, ci si de a le stimula intelectul si de a intari legaturile cu ei.
In plus, jocurile ca mijloc de stimulare a abilitatilor cognitive sunt una dintre cele mai bune resurse in cazul copiilor cu un anumit tip de conditie fizica sau psihologica speciala, precum sindromul Down. La acesti micuti este foarte important sa stimulezi anumite functii mentale pentru a incuraja folosirea lor.
Pe parcursul acestui articol vom prezenta o serie de activitati pentru copiii cu sindrom Down .
Importanta jocului in sindromul Down
Dupa cum am mentionat mai devreme, jocul este esential in toate etapele dezvoltarii copilului. Motivul este ca nu este util doar pentru a-i distra pe cei mici si pentru a se distra , ci si pentru ca favorizeaza dezvoltarea corecta a personalitatii si a abilitatilor cognitive.
Prin joc, toti copiii invata sa se cunoasca pe ei insisi, precum si pe tot ceea ce ii inconjoara, inclusiv pe alti oameni. Ei dobandesc tot felul de cunostinte despre corpul lor si despre cum functioneaza obiectele, instrumentele si ustensilele.
Ca regula generala, copiii fara nici un fel de stare speciala de sanatate sau psihologica au capacitatea de a invata sa se joace singuri, desi faptul de a face acest lucru cu un adult intareste capacitatea de a interactiona cu ceilalti, precum si legaturile dintre ei. Cu toate acestea, acest lucru nu este acelasi lucru pentru copiii cu sindrom Down.
In aceste cazuri, cei mici nu prezinta de obicei propria initiativa la inceperea jocului , asa ca se recomanda colaborarea si sprijinul altei persoane. Datorita caracteristicilor fizice si psihologice ale acestui sindrom, copilul poate prezenta anumite dificultati in a invata sa se joace.
In consecinta, timpul si efortul investit pentru a imbunatati jocul este esential pentru a favoriza toate tipurile de abilitati cognitive; de la autonomie personala la limbaj, atentie si abilitati psihomotorii.
In primele luni de viata, este indicat sa incepeti rutine de joaca fara a fi nevoie sa folositi jucarii . In acest fel, prin gesturile, expresiile si cuvintele adultului favorizam dezvoltarea capacitatii de reprezentare si simbolizare.
Copiii cu sindrom Down au nevoie de dinamici speciale de joc care sa puna accent pe aceste gesturi si pe limbajul oral, astfel incat prin imitatie sa invete sa execute gesturile si miscarile adecvate. In sfarsit, atunci cand sunt introduse jocuri cu obiecte si materiale, adultul trebuie sa indrume copilul pentru a-l invata cum sa foloseasca corect aceste instrumente.
Activitati recomandate in functie de varsta
La fel ca si restul copiilor, fiecare etapa a vietii copilului cu sindrom Down se caracterizeaza prin dobandirea si dezvoltarea unei serii de abilitati , de aceea se recomanda ca jocurile sa fie adaptate acestor perioade ale copilariei.
1. Copii intre 1 si 2 ani
Pentru copiii mai mici cu sindrom Down se recomanda propunerea acestor jocuri.
- Cand stati in picioare, plasati jucarii sau obiecte lovitoare care ii motiveaza sa se miste.
- Mergeti mana in mana punand bile colorate pentru ca el sa traga.
- Construirea turnurilor si jocurile de manipulare .
- Jocuri creative cu vopsele sau creioane potrivite varstei.
- Jocuri pentru gruparea culorilor, animalelor sau obiectelor.
- Citirea povestilor pentru copii cu ilustratii si desene. Intrebati copilul despre imagini.
- Cereti copilului sa foloseasca vorbirea si cuvintele pentru a cere lucruri.
2. Copii intre 2 si 3 ani
La aceasta categorie de baieti si fete tipul de activitati propuse sunt urmatoarele.
- Jocuri de mobilitate si coordonare cu mingi.
- Jocuri manipulative precum crearea de figuri cu plastilina.
- Escuchar y nombrar sonidos del ambiente.
- Juegos de adivinanzas.
Activitati cognitive
A partir de los 3 anos de edad, el nino con sindrome de Down ya suele poseer las capacidades de lenguaje y motoras necesarias para realizar un gran numero de actividades con ellos. A partir de esta edad, es recomendable realizar juegos que potencien todas y cada una de las capacidades cognitivas.
A continuacion presentamos una serie de actividades clasificadas segun el area cognitiva que pretenden estimular en los ninos con sindrome de Down.
1.1. Trece mingea prin cerc
Jocul consta in plasarea unei serii de bile si cercuri de diferite marimi astfel incat copilul sa le prinda si sa scufunda fiecare bila in cercul corespunzator . De asemenea, putem incerca sa facem bilele si cercurile de aceeasi culoare, astfel incat si copilul sa ghiceasca ce minge merge unde.
1.2. Ghiciti forma
Acest exercitiu este foarte util pentru a imbunatati abilitatile motorii fine, precum si memoria si atentia. Pentru a face acest lucru, punem la dispozitie copilului o foaie cu o serie de linii punctate pe care trebuie sa le uneasca punctand cu o punte .
Copilul trebuie sa puncteze conturul desenului incercand sa nu iasa afara. In continuare, il putem intreba pe copil sub ce forma sau obiect trateaza.
2. Stimularea limbajului
Pe langa capacitatea de a se misca autonom, imbunatatirea abilitatilor care fac posibil limbajul este esentiala la copiii cu sindrom Down atunci cand vine vorba de dobandirea unei mai mari independente.
2.1. Activitati de teatru si spectacol
Cu scopul de a lucra atat fluenta limbajului, cat si memoria si interactiunea cu alte persoane, putem pune in scena mici spectacole sau teatre in care copilul trebuie sa recite mici replici sau fraze. De asemenea, va putem cere sa cititi fragmente de text cu voce tare in timp ce gestati.
Aceste povesti pot prezenta scene din viata de zi cu zi, deoarece acest lucru va facilita si capacitatea copilului de a improviza.
3. Stimularea atentiei si memoriei
Incurajarea atentiei la copiii cu sindrom Down va favoriza interactiunea acestora cu mediul si va spori alte abilitati precum memoria si limbajul.
3.1. Povestire
Sunt activitati in care un adult citeste sau spune o poveste interesanta sau pe placul copilului. Obiectivul este, deci, de a pune intrebari sau de a le cere sa ne spuna versiunea lor despre poveste pentru a favoriza procesele de atentie si memorie si regasirea informatiilor.
3.2. Potriviti cartile cu fata in jos
In aceasta activitate vom avea un pachet de carti ale caror desene pot fi imperecheate doua cate doua. Cartile sunt asezate cu fata in jos in fata copilului si ii cerem sa se potriveasca cu cartile.
Cartile pot fi ridicate doar pe rand, asa ca copilul trebuie sa -si aminteasca unde se afla fiecare dintre desene pentru a le potrivi .
4. Stimularea autonomiei
De-a lungul vietii copilului vor aparea un numar mare de situatii in care faptul de a se bucura de o mare autonomie ii va permite acestuia sa fie independent si sa poata desfasura singur tot felul de activitati si interactiuni.
4.1. Ne jucam la cumparaturi
Jocurile si reprezentarile care presupun simularea activitatilor din viata de zi cu zi, cum ar fi efectuarea oricarei achizitii, vor permite copilului sa invete cum sa interactioneze in situatiile mentionate, precum si sa-i confere autonomie atunci cand efectueaza operatiuni cu monede si bancnote si in gestionarea propriilor bani.
Pentru aceasta ne putem juca la cumparaturi sau piete, folosind bancnote si monede pe care copilul le poate realiza sau folosind jucarii precum casele de marcat pentru copii.