Cele 12 stiluri de invatare: pe ce se bazeaza fiecare?

Stilurile de invatare reprezinta modul consecvent in care elevii raspund sau folosesc stimuli in mediul de invatare, adica conditiile educationale in care un elev are cel mai mare sans sa invete.

Prin urmare, stilurile de invatare nu se refera cu adevarat la ceea ce invata elevii, ci mai degraba la modul in care prefera sa invete si, in multe cazuri, la modul in care le este mai usor sa invete. Stilurile de invatare sunt un amestec de factori cognitivi, afectivi si fiziologici caracteristici care servesc ca indicatori relativ stabili ai modului in care elevul percepe, interactioneaza cu si raspunde la mediul de invatare.

Stiluri de invatare: care sunt acestea?

Sunt oameni carora le este mai usor sa invete observand, deoarece culorile sau fotografiile ii ajuta sa invete mai usor; in timp ce altii invata mai bine citind si acesta este modul lor de a studia. Te-ai gandit vreodata ce stil de invatare este cel mai eficient pentru tine? Adevarul este ca nu exista o modalitate unica de a invata, dar fiecare dintre noi tinde sa se simta mai confortabil cu un stil de invatare sau altul .

Stiluri de invatare dupa Alonso, Gallego si Honey

Pentru Alonso, Gallego si Honey (1995), autori ai cartii Learning styles learning and improvement procedures, „este necesar sa cunoastem mai multe despre stilurile de invatare si care dintre acestea defineste modul nostru preferat de invatare.

1. Activ

Elevii care prefera stilul de invatare activ se bucura de experiente noi, nu sunt sceptici si au o minte deschisa . Nu le deranjeaza sa invete o noua sarcina, deoarece nu se feresc de provocari, chiar daca le poate compromite ideea despre ei insisi si abilitatile lor.

2. Reflectorizant

Persoanele cu preferinta pentru stilul de invatare reflexiv privesc experientele din diferite unghiuri . Ei analizeaza, de asemenea, datele, dar nu fara a fi mai intai gandit serios. Sunt prudenti si nu se grabesc sa traga concluzii din experientele lor, motiv pentru care pot ajunge sa para indoielnici.

3. Teoreticieni

Au tendinta de a avea o personalitate perfectionista. Sunt, de asemenea, analitici, dar le place sa sintetizeze si sa caute sa integreze fapte in teorii coerente, fara a lasa puncte libere si intrebari fara raspuns. Sunt rationali si incearca sa ramana obiectivi mai presus de orice.

4. Pragmatisti

Sunt mai degraba practice si trebuie sa-si verifice ideile . Sunt realisti atunci cand iau decizii si rezolva o problema si isi orienteaza invatarea catre nevoia de a oferi raspunsuri la probleme specifice. Pentru ei, „daca este util, este valabil”.

Alte stiluri de invatare pe care le putem gasi

Insa clasificarea anterioara nu este singura care exista, alti autori au propus diferite stiluri de invatare. Acestea sunt urmatoarele:

5. Logic (matematic)

Persoanele cu stilul de invatare logic prefera sa foloseasca logica si rationamentul decat sa contextualizeze. Ei folosesc scheme in care sunt aratate lucrurile relevante. Ei asociaza cuvintele chiar si fara a le da sens.

6. Social (interpersonal)

Acest stil de invatare, numit si invatare in grup, este caracteristic acelor oameni care prefera sa lucreze cu altii ori de cate ori pot . Acesti indivizi incearca sa impartaseasca concluziile tale cu altii. si isi pun in practica concluziile in cadrul grupului. Jocul de rol este o tehnica ideala pentru ei.

7. Singuratic (intrapersonal)

Acest stil de invatare, numit si individual, este caracteristic celor care prefera singuratatea si linistea pentru a studia . Sunt oameni reflexivi si tind sa se concentreze pe subiecte care sunt de interes pentru ei si acorda o mare valoare introspectiei si „experimentelor de gandire”, desi pot experimenta si materia.

8. Invatare vizuala

Acesti elevi nu sunt buni la citirea textelor, dar, pe de alta parte, asimileaza foarte bine imaginile , diagramele, graficele si videoclipurile. Este adesea practic pentru ei sa foloseasca simboluri sau sa creeze o prescurtare vizuala atunci cand iau notite, deoarece astfel memoreaza mai bine.

9. Auditiv (auditiv)

Acesti studenti invata cel mai bine atunci cand asculta . De exemplu, in discutii, dezbateri sau pur si simplu cu explicatiile profesorului. In timp ce alti elevi pot invata mai multe venind acasa si deschizand manualul de clasa, ei invata multe in clasa, ascultand profesorii.

10. Verbal (citit si scris)

Cunoscuti si ca invatarea limbilor straine, studentii cu acest stil de invatare invata cel mai bine citind sau scriind . Pentru ei, este mai bine sa citeasca notele sau pur si simplu sa le elaboreze. Procesul de pregatire a acestor note este un instrument bun pentru invatare.

11. Kinestezic

Acesti oameni invata mai bine facand, adica facand mai mult decat citind sau observand . In aceasta practica ei efectueaza analiza si reflectie. Profesorii care doresc sa profite la maximum de acesti elevi trebuie sa-i implice in aplicarea practica a conceptelor pe care intentioneaza sa le predea.

12. Multimodal

Unii indivizi combina mai multe dintre stilurile de mai sus , asa ca nu au o anumita preferinta. Stilul dumneavoastra de invatare este flexibil si va simtiti confortabil sa invatati cu diverse stiluri de invatare.

Intelegerea stilurilor de invatare: ce spune stiinta?

Stilurile de invatare au mai multa influenta asupra invatarii decat ne dam seama, deoarece reprezinta experientele interne pe care le avem sau modul in care ne amintim informatiile.

Cercetatorii au fost interesati de acest fenomen si se estimeaza ca fiecare stil de invatare foloseste diferite parti ale creierului . Aici sunt cateva exemple:

  • Vizual : Lobii occipitali din spatele creierului controleaza simtul vizual. Atat lobii occipitali, cat si cei parietali se ocupa de orientarea spatiala.
  • Aural : Lobii temporali gestioneaza continutul auditiv. Lobul temporal drept este deosebit de important pentru muzica.
  • Verbal : Acest stil de invatare implica lobii temporal si frontal, in special doua zone specializate numite zone Broca si Wernicke.
  • Kinestezic : cerebelul si cortexul motor din spatele lobului frontal gestioneaza o mare parte din miscarea noastra fizica.
  • Logic : Lobii parietali, in special partea stanga, ne conduc gandirea logica.
  • Social : Lobii frontali si temporali se ocupa de o mare parte din activitatile noastre sociale. Sistemul limbic influenteaza si stilul social si individual. Sistemul limbic are foarte mult de-a face cu emotiile si dispozitiile.
  • Individ : Lobii frontal si parietal si sistemul limbic sunt, de asemenea, implicati in acest stil de invatare.

O abordare a teoriei inteligentelor multiple

Tinand cont de cele afirmate in paragrafele precedente, o teorie care a revolutionat conceptul de inteligenta are mult sens. Aceasta idee teoretica a luat nastere cand Howard Gardner a avertizat ca cea indicata de coeficientul intelectual (IQ) nu este singura forma de inteligenta care exista si a identificat si descris pana la opt tipuri diferite de inteligenta. Conform acestei conceptii despre mintea umana, exista mai multe tipuri de capacitati mentale care, intr-un fel sau altul, sunt relativ independente unele de altele si pot fi considerate tipuri de inteligenta autosuficiente.

Astfel, stilurile de invatare ar putea indica diferitele moduri in care oamenii invata in functie de tipul de inclinatii ale facilitatilor pe care le au, tinand cont de acele inteligente in care se evidentiaza mai mult si mai putin.

Cele mai noi articole
DIN ACEEASI CATEGORIE